Obrigada Portugalia – ultimul episod- revenind cu picioarele pe pamant

Dupa ce v-am plimbat prin Portugalia in stilul meu turistic preferat, adica relaxat.  Sa va spun acum si lucruri practice sau organizatorice.

Drumul Romania-Portugalia si retur l-am facut cu avionul. Dus Blue Air, intors TAP Portugal. Desi ultima data cand am mers cu Blue Air mi-am promis ca nu voi mai repeta experienta, mutarea lor pe Otopeni si faptul ca aveau cursa directa la Lisabona m-au convins. Au fost ok. La fel si TAP-ul.  Pretul biletelor a fost rezonabil.

Masina a fost mijlocul de transport cu care am strabatut in lung si lat Portugalia. A fost inchiriata inainte de a ajunge acolo de pe site-ul unei firme internationale de specialitate. Este preferabil asa pentru ca erau multi care cautau insa nu reuseau sa gaseasca  in incaperea aeroportului din Lisabona in care se aflau firmele de inchiriere. Din nou, insa, era luna august. Aceasta incaperea se afla in terminalul 1 si este relativ usor de gasit pentru ca sunt semne peste tot.

Combustibilul este mai scump ca la noi. Pe autostrazi sunt indicatoare cu preturile pentru urmatoarele 3-4 statii astfel incat poti alege. De asemenea, nu am avut nicio problema in a plati cu cardul in statii.

Statiile de alimentare aveau in majoritatea lor restaurante gen fast-food/autoservire pentru calatorii infometati si erau destul de cautate. Mi-a placut foarte mult faptul ca aveau suficiente locuri de parcare, iar acestea erau protejate de soare cu niste plase dense.

Traficul este destul de aglomerat pe alte drumuri decat autostrazile tocmai pentru ca autostrazile se platesc. Cele dintai sunt inguste si trec prin nenumarate localitati. Ca la noi! Pe autostrada a fost foarte ok. Cea din nord a fost libera, in timp ce Autostrada de Sud a fost un pic mai aglomerata. Toate sunt foarte bine semnalizate, deci nu ai probleme in a gasi iesirile. Cu toate aceasta, un GPS ajuta.

Am luat impreuna cu masina si optiunea V toll. A costat 1,5 euro/zi si pretul taxei de autostrada ce era diferit pentru fiecare tronson de autostrada. Toate astea ti se debiteaza direct de pe card fara a mai fi necesar sa opresti de fiecare data pentru a plati taxa.

In Porto ne-am deplasat cu autobuzul si funicularul, iar in Lisabona cu metroul, tramvaiul si funicularul.

Am luat pentru transport in Lisabona o cartela de 5 euro/zi pe care o puteam folosi pentru toate mijloacele de trasport. Numai o calatorie cu funicularul costa 3 euro (asta pentru ca este foarte utilizat de turisti). In rest pretul unei calatorii se invartea in jurul la 1 -1.5 euro.

Ce mi-a placut la metroul din Lisabona au fost statiile care erau personalizate. Mai jos in poze.

Despre mancare si bautura v-am spus in primul episod cam in ce constau. Am uitat sa va spun ce mananca ei cel mai mult. Este vorba despre bacalbau, adica cod sarat, preparat in diverse moduri. Va recomand sa incercati neaparat: sardine proaspete la gratar, cataplana de peste si fructe de mare, vino verde, vinul de Porto, porc alentejana, varietati de bacalbau, pateis de nata. Mai este o specialitate pe care nu am reusit sa o degust si se numeste caldeira. Este un fel de tocana de peste.

Majoritatea restaurantelor in care am  fost au avut mancare ok sau buna. Fiind foarte pretentioasa din fire, va recomand numai pe cele de mai jos.

In Lisabona, recomand micutul restaurant de pe Rua do Diario de Noticias nr.27 din Bairro Alto unde am mancat cea mai gustoasa cataplana din Portugalia. Cand il vezi de afara, nu ai da doi bani pe el. Nici inauntru nu este prea reusit si nici foarte curat, insa mancarea este delicioasa prin comparatie cu multe alte resturante in care am fost.

Amintiti-va ca in Bairro Alto nu aveti a merge la pranz, ci doar la cina. Si aceasta din urma destul de tarzie. Asa se obisnuieste la ei. Pentru un pahar si muzica fado, puteti merge in Alfama. Pentru noi timpul nu a fost suficient pentru a explora si Alfama.

In Lagos, Cervejaria Dois Irmãos este foarte ok. Este un pic in afara centrului istoric intr-o zona cu mai putin trafic. Are vedere la un parc si la faleza. Mancarea este buna, chelnerii se poarta impecabil si este si foarte curat.

Pe Costa Vicentina, bineinteles, recomand Taberna do Gabriel care nu mai necesita prezentare.

In Porto, tineti minte ca pivnitele se inchid in jurul orei 18.00. Trebuie sa ajungeti acolo mult inainte. Nu s-a facut remarcat niciun restaurant, dar am stat numai o zi astfel ca nu pot spune prea multe despre acestea.

Hotelurile in care am stat le-am rezervat de pe booking.com. Aproape intotdeauna fac asta. Nu imi place sa apelez la agentii pentru ca nu am intalnit pana acum decat o singura agentie mai serioasa  in Romania, insa m-a dezamagit chiar atunci cand am cerut oferta pentru Portugalia.

Revenind la hoteluri, am stat la doua hoteluri in lantul HF si unul din lantul Tivoli.

Astfel, in Porto am stat la HF Fenix Ipanema Park, 5 stele. A costat 70 euro/noapte cu mic dejun inclus. Micul dejun a fost tip bufet si a fost suficient de variat.

Hotelul este un pic mai departe de centru, dar camera a fost confortabila, iar baia imensa. Are o foarte mica piscina in cadrul asa-zisului club de noapte de pe acoperis.  Este ok sa te racoresti daca aerul este foarte incins insa nu pentru a inota. Iti ofera si o panorama asupra acelei parti a orasului. Il recomand.

In Lisabona, am stat la un alt hotel din aceelasi lant. Se numeste HF Fenix Garden, 3 stele. Este in Piata Marques Pombal, in capatul Aveninda da Liberdade. Este chiar langa gura de metrou cu aceelasi nume.  Camerele au vedere la parcul Eduardo VII. Camera a fost foarte ok. Un lucru mai neobisnuit a fost faptul ca usa de la baie era din sticla mata, insa nu am a ma plange. Singura mea nemultumire a fost faptul ca dusul era un pic cam stramt.

In camera exista chiar si seif. Din pacate, cel din camera primita era stricat si- desi personalul hotelului a fost foarte dragut si dorea sa-l repare-  noi nu ne-am alocat timpul necesar pentru asta. Nu ne-a deranjat acest lucru. Un alt lucru care mi-a placut a fost faptul ca pe holuri existau automate pentru apa, sucuri si diverse snackuri. In felul acesta scapai de prea putin utilizatul minibar.

Tot acolo se afla si un alt hotel HF  de 4 stele. Ne-am pacalit si am parcat la cel de 4 stele. Parcarea este in subteran si are o intrare ingrozitor de stramta si intr-o panta foarte abrupta. Cele de la mall-urile noastre sunt largi in comparatie cu aceasta. Oricum cei de la acest hotel au fost foarte draguti si ne-au lasat sa tinem masina la ei pe parcursul sederii noastre acolo.

Pentru cele 3 nopti la acest hotel am platit in jur de 120 euro cu mic dejun inclus. Un pret decent pentru conditii si locatia hotelului. Asa DA!

Atat in Porto cat si Lisabona, parcarea hotelului a fost cu plata (3-4 euro/zi).

In ceea ce priveste hotelul Tivoli Lagos, am fost dezamagita de la inceput.  Au incercat sa ne vinda succesiv nu una, ci doua camere twin pe post de dubla. Intr-un final, ne-au dat o camera dubla insa extrem de mica (ceva de genul in care nu se puteau tine valizele deschise). Si dusul era claustrofob. Intr-adevar balconul avea vedere la ocean insa foarte indepartata, abia il zareai, iar in balcon nu intrau mai mult de trei scaune. Salteaua de pe pat era execrabila. Era atat de moale ca iti era frica ca aluneci din pat cu tot cu ea. Curatenia lasa, de asemenea, de dorit. Nu exista nici prosop pentru picioare cum te-ai fi asteptat la un astfel de hotel. Una peste alta nu si merita clasificarea si nici banii.

In niciun caz nu este un hotel de 100/euro pe noapte cum se vand ei. Hotelul este foarte aglomerat, fiind tocmai genul hotelurilor de vara care trag sa obtina cat mai mult de la fiecare turist. Se vedea asta si din organizarea si atitudinea generala. Cred ca totul era calculat la milimetru ca sa prinda calificarea de 4 stele, insa nimic in plus. In acelasi registru se inscrie si faptul ca, de exemplu, iti cereau bani pe seif. Ca si chestii pozitive, are o plaja privata cu un club si parcare fara plata. Asa NU, nu il recomand!

Am refuzat, insa, sa las aceasta intamplare neplacuta sa-mi strice vacanta, mai ales ca timpul petrecut in camera de hotel a fost extrem de redus. Asa cum scriu in prezentarea mea, incerc sa vad partea plina a paharului, asa las la o parte lucrurile mai putin placute. 

Doar pentru stiinta voastra, dintre acestea as enumera:

  • Numarul mare de cersetori din Lisabona. Totusi nu sunt agresivi si, daca ii refuzi, te lasa in pace.
  • Aglomeratia din luna august.
  • Centrul vechi din Porto nu este foarte curat.
  • Neseriozitatea celor de la hotelul Tivoli Lagos.

Lucrurile care mi-au placut sunt nenumarate si le-am detaliat in toate celelalte articole din seria Obrigada Portugalia. Mai adaug acum doar pe cele despre care am pomenit anterior foarte putin sau deloc:

  • manastirea de la Batalha

  • piata din Leiria

  • micutul restaurant de pe Rua do Diario de Noticias nr.27 din Bairro Alto
  • barul Tapas de pe scarile din Bairro Alto
  • cum a pronuntat caserita expresoul pe care l-am cerut intr-una din zile
  • atmosfera de tara cu un litoral foarte larg pe care eu o denumesc mediteraneeana

Cu aceasta, povestile despre Portugalia au ajuns la final.

Va recomand din tot sufletul Portugalia.  Desi nu obisnuiesc sa ma intorc in locurile in care am mai fost, cu siguranta, imi doresc sa ma intorc. Asa cum spuneam la inceput Portugalia este frumoasa, vibranta si arida. Si merita din plin explorata!

Obrigada e Adeus Portugalia!

Lasă un răspuns

