Croatia – jurnal de calatorie- Istria & Zadar

Sunt multe de povestit despre Croatia. Eu o sa va spun doar cateva idei pentru ca nu am timpul necesar a va prezenta toate cate stiu despre si mi-au placut in Croatia. Este o tara mediteraneeana, fiind diferita de Grecia mai ales din perspectiva vegetatiei abundente, a plajelor pietroase si a aerului sau mult mai vestic.

IMG_4837

Este una dintre destinatiile mele favorite. Prima data am fost acolo in 2008.

IMG_4823

Prima oprire a fost in Dalmatia, in Zadar. Da, asa se numeste! Este o micuta statiune foarte cunoscuta in Croatia unde am gasit cazare la fata locului fara nicio problema si la preturi foarte rezonabile. Zadarul are un centru vechi micut, alb, pavat cu piatra lucioasa, foarte curat, cochet si relaxant. Este foarte prietenos! Exista suficiente restaurante, terase si cafenele peste tot in oras si este mai ieftin decat Istria, preturile fiind atunci undeva la nivelul celor din Grecia.

Plajele aici, ca si in mare parte a Croatiei, sunt pietroase si sunt recomandati tenesi de apa din doua motive. Primul ar fi ca in apa sunt ceva pietre, iar cel de-al doilea este ca asa eviti a calca pe vreun arici de mare precum si neplacerile atasate.

IMG_4925

In apropiere de Zadar este un asa numit sat pescaresc denumit Nin. Astazi este o destinatie turistica, fara a lasa primordial aceasta impresie. Nimic din Nin nu este turistic agresiv. Este plin de turisti, insa nu te simti agasat de acest fapt in niciun mod. Cand l-am vizitat, vremea a fost extrem de prietenoasa, iar cerul parca vroia doar sa placa fotografilor.

IMG_4979

De vazut in Nin este in primul rand interiorul micutei cetati. Se gasesc acolo si ruinele vechii cetati romane datand din secolul II. De asemenea, la intrarea in cetate te intampina o barca croata traditionala.

IMG_4992

Tot in Nin se afla si ceea ce era atunci cea mai mica catedrala din lume. Eu nu i-am crezut pe cuvant si am verificat in Guiness Book. Asa era! Catedrala lor era listata ca fiind cea mai mica din lume.

IMG_5006

Imediat in afara satului se gaseste o plaja de nisip, una din putinele plaje de nisip din Croatia. Partea si mai interesanta este ca pentru a ajunge la ea mergi vreo 300 metri prin apa de 30-40 cm. Plaja este o limba de nisip, iar de jur imprejur apa este mica si foarte calda.

IMG_5043

Din Dalmatia am plecat spre Istria.

In Istria, ca si in restul Croatiei, toate localitatile au si denumiri italiene si sunt foarte multi italieni care locuiesc sau au case de vacanta acolo. Este de inteles pentru ca Italia este de partea cealalta a golfului.

Rovinj este cea mai frumoasa din zona. Acesta este plin de verdeata, iar pe toata faleza sa la Mediterana este un parc natural si nicio contructie pret de vreo 10-12 kilometri. Astfel ca poti face baie in Mediterana si sa-ti iei un sezlong intre copaci, la umbra, in loc de a te aseza pe plaja la soare. Plajele pietroase sunt micute astfel incat nu se poarta sezlongurile acolo. Pe alocuri sunt portiuni cu pereti de stanca unde se pot face catarari. Pentru deplasare este de preferat sa va inchiriati biciclete altfel imbatraniti mergand pe jos.

IMG_5612

Vechiul Rovinj este construit in trepte care culmineaza cu Sfanta Eufemia, catedrala din centrul orasului, iar stilul venetian dobandit urmare a stapanirii zonei poate fi lesne observat in franghiile pline de rufe atarnate pe ingustele stradute pietruite. Toate stradutele din centrul vechi ajung la Sfanta Eufemia.

IMG_5572

IMG_5548

Din Rovinj poti ajunge intr-o ora la Venetia cu o barca rapida. Daca, insa,  nu ai avut buna idee de a rezerva din timp o astfel de excursie, pretul este cam piperat. Nu-mi amintesc exact pretul cerut la ponton dar era cel putin dublu fata de cel online.

Aici am descoperit primul camping civilizat pe care l-am vazut. Era imens si includea sectiuni de bungalow-uri, rulote, corturi, terase pe plaja, supermarket, dusuri, piste de biciclete, iar plaja acestuia era cea mai lata din zona. Era populat, in principal, cu nemti, austrieci, italieni si croati. A ramas cu mine faptul ca rulotele de acolo aveau plante crescute de jur imprejur. Deci erau acolo de multa vreme. I-am invidiat!

Pe langa Rovinj,  am vizitat si Porec, si Buzet, si Pula 🙂 (chiar asa se numeste, locanicii ii spun Pola, denumirea italiana), insa Rovinj mi-a ramas la suflet.

IMG_5523

IMG_5491

Porec este o alta statiune cunoscuta. Aceeasi italieni isi etaleaza iahturile in port, in timp ce stradutele pavate cu piatra lucioasa devin neincapatoare fiind foarte aglomerata si mai putin verde decat Rovinj. Are in interior o manastire care poate fi vizitata si din turnul careia poti admira intregul orasel.

IMG_6124

Buzet este un oras din interiorul Istriei, dintre dealuri. Atractia principala este o mica cetate cocotata sus pe un deal. La poalele dealului se afla partea noua a orasului. Ce iti ofera acesta este in fapt un singur lucru, respectiv o vedere panoramica a imprejurimilor.

IMG_6058

IMG_6031

Pula este mai mult decat o statiune, este chiar un oras mare,  scopul sau turistic fiind limitat. Amfiteatrul roman din oras seamna izbitor cu Colosseumul si merita vizitat. Este foarte aproape de apa, iar in vremea romanilor, pe langa obisnuitele lupte cu gladiatori,aceasta era umplut cu apa si se organizau simulari de batalii navale . Este foarte bine pastrat si il recomand. Astazi acolo se tin spectacole, concerte, meciuri de box si altele asemenea. In rest, nu exista o alta atractie care merita timpul vostru .In vechime au fost sub stapanire Venetiana. Tot venetienii au fost cei care au folosit intens piatra de la Arena pentru a-si contrui sau consolida propriile case sau palate din Venetia.

IMG_5773

Nu inchei inainte de a mentiona ca in Istria se afla si cel mai mic oras din lume. Se numeste Hum. In 2008 avea 23 de locuitori si era in Guiness Book.

In ultima parte a articolului va dau niste informatii practice care va pot fi de ajutor daca alegeti sa mergeti in aceasta parte a Croatiei.

Drumul pana acolo se poate face cu avionul – zborurile din Romania sunt la Zagreb – sau cu masina prin Ungaria sau prin Serbia.

Nu cunosc traseul prin Serbia, insa daca mergeti prin Ungaria veti urma traseul: Bucuresti- Curtici- Budapesta- Zagreb -Istria. Sunt aproximativ 1400 kilometri, iar singura problema pe care o veti intampina sunt drumurile din Romania, unde veti face aproximativ 10 ore . Vama Curtici este destul de aglomerata, insa cred ca puteti iesi si prin vama de la Timisoara care este mai libera. De la vreo 50 kilometri de granita Curtici, la Sezget, incepe autostrada, iar de acolo pana la in nordul Croatiei, adica pana in Istria,  faceti vreo 5 ore pentru ca aveti numai autostrada. Este recomandat sa aveti un GPS, altfel va veti  descurca mai greu langa Budapesta si Zagreb. Totodata este bine sa aveti si un atlas rutier al Europei  (il gasiti in orice statie de alimentare) pentru ca este de mare folos cand GPS-ul da erori.

Avand in vedere ca sunt ceva kilometri de parcurs, probabil veti avea nevoie de o noapte intermediara de cazare. V-as propune sa va opriti in Varazadin care este la vreo 50 kilometri de la intrare in Croatia si, am citit, pentru nu am fost acolo (am dormit o noapte in Ungaria langa lacul Balaton insa nu va recomand) ca este foarte frumos, fiind si patrimoniu UNESCO.

In Ungaria aveti nevoie de vinieta. In Croatia, se platesc autostrazile si, uneori, chiar tunelurile separat. Puneti deoparte cam 100 de euro pentru astfel de taxe. Daca mergeti spre Dubrovnik, veti observa ca o mica bucata de autostrada trece prin Bosnia-Hertegovina. Pentru aceasta bucata de autostrada veti avea nevoie de vinieta valida pentru aceasta tara.

Aveam sa revin in Croatia in 2011 pentru a vedea sudul. Nu stiam atunci asta si am plecat cu mare parere de rau. In cele 4,5 ore in care am ajuns la granita cu Romania mi s-au derulat prin cap toate locurile noi pe care le-am vazut si senzatiile pe care le-a incercat. Fusese o calatorie in care am inteles ca nu ai nevoie de o plaja cu nisip pentru a simti vara. Ca vara este in sufletul tau!

IMG_5027

6 gânduri despre &8222;Croatia – jurnal de calatorie- Istria & Zadar&8221;

  1. Interesanta informatia legata de catedrala din Nin. Eu locuiesc in Croatia de ceva vreme si am vizitat toate locurile despre care ati povestit, mai putin Ninul. Mi-ati dat o idee pentru weekend-ul viitor, 🙂 mai ales ca se afla destul de aproape de orasul in care locuiesc eu. In cazul in care mai ajungeti prin Istria, va recomand Groznjanul, este minunat, nici Motovunul nu este de ratat…si lista este destul de lunga…
    Calatorii frumoase va doresc!

Lasă un răspuns

