Experienta chinezeasca numita Marele Zid

Am tinut moritis ca de ziua mea sa merg pe Marele Zid Chinezesc, adica chiar a doua zi dupa ce pusesem pentru prima oara piciorul pe pamant chinezesc. Nu aveam  insa nicio idee despre ce va urma, iar urmarea avea sa intreaca tot ce imi imaginasem intr-un sens pe care nu pot sa-l caracterizez nici ca fiind bun si nici ca fiind rau.
china (276)
Dupa ce turul (in limba Engleza) catre Zid rezervat de la hotel, ce trebuia sa ne ridice la 7.30, ne-a sunat la ora 7.15 sa ne spuna ca am intarziat si ca ei nu ne mai asteapta, ziua parea ratata . Turul acesta trebuia sa ne duca in sectiunea Mutianyu. Din Beijing, zonele vizitabile ale Zidului sunt cateva, Badaling fiind cea mai turistica si aglomerata, Mutianyu fiind ceva mai indepartata, insa mai „autentica” (asa ni s-a spus) si mai lejera din punctul de vedere al densitatii vizitatorilor.
Nu puteam lasa un ghid idiot sa-mi strice ziua !
Asa am decis sa apelam la turul statului chinez, ca, de altfel, tot chinezul de rand. Stiti vorba aia ai grija ce iti doresti ca s-ar putea sa se intample! Dar sa va povestesc. 
De la hotel am avut o calatorie perpedes de vreo 20 minute pana dincolo de piata Tian’an men. Am cumparat, prin semne, bilete catre sectiunea cea mai vizitata a zidului, cea de la Badaling, si ne-am asezat la coada de urcare in autobuzul la care ne-a repartizat un plasator. Acolo am realizat ca nu aveam bilet si pentru Ming Tombs care veneau la pachet cu Zidul, asa ca am schimbat biletele. Aveam sa intelegem mai tarziu ce teapa ne-am luat si ca acestea se vindeau la pachet pentru ca altfel nu ar cumpara nimeni bilete pentru aceste morminte.
Badaling este la vreo 60 km de Beijing. Asta este si motivul pentru care ai nevoie de un mijloc de transport. Tot de asta si am apelat la tur. Diferenta de pret intre turul de limba engleza si cel al statului chinez este de 220 yuan/per persoana mai putin in favoarea celui din urma. Cel de la hotel costa 400 yuan, in timp ce aceasta a costat 180 yuan.
In autocar incepe o adevarata simfonie chinezeasca cu ghida care le explica tuturor celor din autocar diverse lucruri cu o viteza uimtoare. Putem doar sa ne imaginam despre vorbeste dupa sunetele pe care le scoteau, expresiile lor faciale sau dupa capetele intoarse ale chinezilor din autocar. A continutat in stilul asta pret de vreo ora. Noi eram singurii doi non-asiatici din autocar si exceptia care nu intelegea o iota. Lumea ne studia intens, unii pe furis, alti mai fatis.
Dupa vreo ora am debarcat la ceea ce noi credeam ca va fi Marele Zid. Nu-l vedeam insa. Si nu-l vedeam pentru ca nu era, ajunseseram la Ming Tombs.
china (141)
Am inceput sa vizitam. Ghida, care nu vorbea o boaba de engleza, le explica de zor despre morminte. Am intrat intr-o prima constructie si dupa ce am coborat vreo 200 de scari am constat ca erau doar reproduceri ale sarcofagelor imparatilor. Citisem ceva inainte despre asta, dar se pare ca nu cu suficienta atentie. Ne-am invartit pe aici pret de vreo 1 ora.
china (172)
A urmat vizitarea fabricii de jad unde chinezii nostri au dat iama in magazinul cu suveniruri si bijuterii. Apoi o masa (turul includea si pranzul) pe stilul chinezesc, adica la comun cu alti zece chinezi cu farfuriile asezate pe centrul mesei. La sfarsit s-a strans masa cu tot cu fata de masa din plastic si toate au ajuns la gunoi. Gustul mancarii era pe alocuri inexistent, pe alocuri oribil.
Cu ocazia acestei opriri am constatat, cu uimire, ca eram singurii non-asiatici din toate cele vreo 20 de tururi din acea zi si tare aveam impresia ca pentru colegii nostri de tur eram una din atractiile calatoriei.
Cand am terminat si cu masa ceasul trecuse de ora 14.00. Urmatoarea oprire, Marele Zid. In urmatoarea jumatate de ora ne-am intrecut pe autostrada cu o serie intreaga de camioane care mai de care mai poluante si mai vechi. Claxonul era principalul intrument de condus. Cand s-a terminat cursa cu camioane, am debarcat intr-o parcare imensa si ultraaglomerata.
Inca din autocar se vedea o coada imensa. Ma rugam sa nu fie a noastra, dar vorba aia de ce ti-e frica nu scapi. Era tocmai coada de la telecabina . Si bineinteles, telecabina era singurul mijloc sa ajungi sus pe zid:).
china (206)  china (205)
Dupa o ora si jumatate de coada in plin soare la peste 40 de grade am ajuns sus. Deschid aici o paranteza: coada la chinezi.
Coada in China nu se compara cu nici o alta coada din cele vazute. Singura care se poate asemana cu cea chineza era coada la paine/carne/banane etc. din comunism. Si totusi parca si aia avea anumite reguli nescrise, era o activitate sociala destul de bine inradacina, ce se desfasura/curgea dupa o cutuma inteleasa de toti. Ei bine, in China singura regula inteleasa de toti era survival of the fittest. Afara e arsita naucitoare, nici o problema, lipeste-te transpirat de colegul de coada, poate se cara! Ai vazut un spatiu de vreo 10 cm undeva in lateral, inghesuie-te acolo, ai lasat deja vreo doi in spate. Exemplele pot continua. Bagatul in fata la cozi pare a fi aproape o regula, la fel si rezilienta chinezului de rand in fata oricarei adversitati, fie ea naturala sau … umana!
Revenind, cum eram dependenti de autocar si de telecabina care se inchidea la ora 17.00, iar coada la coborare era la fel de lunga ca si cea de la urcare, ne ramaneau vreo 15-20 minute de plimbare pe zid. Oricum era o aglomeratie de nedescris si sus pe zid.
china (296)
Zidul este mai putin impresionant decat mi-am imaginat. Credeam ca este mai lat si mai inalt. Sectiunea Badaling este cea mai restaurata si, in acelasi timp, cea mai aglomerata a Marelui Zid. A fost ridicata pe la 1500 in perioada dinastei Ming si a fost deschisa turistilor in 1957.
china (262)
Privelistea de jur imprejur este superba. Se vede zidul pe varf pana departe. Mersul pe zid este uneori greoi datorita multimii si zonelor cateodata mai abrupte. Pe alocuri, unde sunt efectiv scari, sunt destul de abrupte.
china (253)
Impresionanta este vederea de jur imprejur. Zidul serpuieste pe varful muntelui cat vezi cu privirea.
china (274)
Zidul a fost construit cu scopul de aparare a graniței imperiului chinez contra atacurilor popoarelor nomade din nordul Chinei. A atins lungimea maxima in timpul dinastei Ming si este de mii de ori mai lung decat orice monument construit vreodata. Mai  multe despre povestea zidului gasiti aici.
china (237)
Sunt multi care au acea inchipuire romantica a zidului in care te afli singur pe aceasta contructie grandioasa si inalta. Norii se ridica incetisor si dezvaluie sectiunile din fata ochilor. Ramane doar o inchipuire in ceea ce priveste aceasta sectiune. Lucrurile se prezinta mult mai pragmatic la fata locului. Trebuie sa dai din coate la propriu in asa-zisa coada la telecabina, sa-ti faci loc prin multime ca sa avansezi pe zid si sa ai rabdare ca sa-ti poti face o poza. In definitiv, zidul este pentru toata lumea care se incumeta sa-l viziteze.
Dincolo de acestea, vizitarea zidului ramane un ” must”.
china (239)
Pentru mine a fost o aniversare memorabila. Nu una relaxanta, insa una pe care mi-o voi aminti multa vreme de acum incolo. Pe langa vizita efectiva, a fost interesanta si experienta de a calatori cu, si precum, chinezul de rand.
Si, cu siguranta, nu multa lume isi petrece o aniversare pe Marele Zid  Chinezesc! sau, ma rog, in drum catre :). Cum spunea o buna prietena: ce o sa fie anul viitor? o excursie pe luna?
P.s. Daca as face lucrurile diferit? As merge in continuare pe zid, insa as lua autobuzul din oras si m-as lipsi de orice fel de tur.
2 gânduri despre &8222;Experienta chinezeasca numita Marele Zid&8221;

Lasă un răspuns

